top of page
  • תמונת הסופר/תרותל הנדסת מוצר

ריתוך אולטראסוני – עקרונות הטכנולוגייה

ריתוך אולטראסוני בפלסטיקה, הינה אחת מטכנולוגיות לצימוד בין חלקי פלסטיק, ללא שימוש בחלקים נוספים או חומר מתווך. רותל הנדסת מוצר מחזיקה במחלקת ההרכבה מכונה היעודית להרכבת חלקים טכנים מורכבים.

בסיס הטכנולוגיה הינו העברת אנרגיית רטט מכני מהמכונה לחלקי הפלסטיק אותם רוצים לחבר. הרטט המכני מומר בחום מקומי שנוצר בקו התפר בין החלקים וכן גורם לצימודם כמעט ברמה המולקולרית, היות וחומר הפלסטיק, במקום שתוכנן לכך, עובר התכה וכך גורם לחיבור בין החלקים.

קצת על מבנה המכונה: כפי שהוסבר לעיל, המכונה, בסופו של דבר, מפיקה ויברציה מכנית שמועברת לחלק המיועד לריתוך. המכונה מפיקה אות בתדר של KHZ20, יש גם מכונות המפיקות תדרים אחרים, בצורת גל סינוס. האות מוגבר ומומר לתנודות מכניות ע"י מנגנון פיאזואלקטרי ולבסוף מועבר אל החלק המרותך, דרך גוף שנקרא סונוטרדה או HORN, בדרך כלל עשוי מאלומיניום, שמיוצר בהתאמה לצורת החלק הפלסטי ומכוייל כך שירטוט בדיוק בתהודה אל תוך החלק.

במקרה של ריתוך של שתי קליפות פלסטיק, לדוגמה: בסיס ומכסה שיוצרים מארז, חלק אחד ימצא בתוך תושבת- JIG, שמתוכננת ומיוצרת בהתאם לצורת החלק, כך שהחלק יקובע, ללא חופש. החלק השני מונח ועליו מופעל הריתוך באמצעות הסונוטרודה שיורדת עליו.

המכונה דורשת התאמה וכיול בהתאם לריתוך הנדרש. יש מספר פרמטרים שניתנים לשליטה: לחץ, זמנים, אנרגייה וכדומה ועל כך נרחיב במאמר אחר.

לסיכום, ריתוך טוב נבחן בכך ששני החלקים מחוברים זה לזה כאילו הודבקו בדבק טוב מאוד, ללא סימנים נראים מבחוץ. גם על נושא זה, נרחיב במאמר אחר שבו גם נדון: מה הם השיקולים לבחירה בריתוך אולטראסוני, על פני טכנולוגיות חיבור מכני אחרות.

צוות התכנון והיצור של רותל הנדסת מוצר בע"מ, מחזיק ידע ונסיון רב בתכנון מוצרי פלסטיקה לריתוך אולטראסוני ויכולת לספקם ללקוח כמוצר מוגמר.

bottom of page